Karen Andre
“In ieder stuk steen zit iets verborgen wat zichtbaar gemaakt kan worden.”
In 1997 beeldhouwde ik voor het eerst in steen. Bij de World Art Foundation volgde ik een workshop. Een verborgen stuk creativiteit werd wakkergeschud. Het beeld wat ik toen uit die steen haalde, was het startsein voor een radicale ommezwaai…
Na 15 jaar zei ik mijn leven als psychiatrisch verpleegkundige gedag en kocht ik een ticket naar Zimbabwe.
Daar leefde en werkte Gedion Nyanhongo. Zowel de sculpturen als de manier van werken van deze man waren een inspiratiebron voor mij en ik kreeg de kans om 3 maanden met hem samen te werken.
Deze periode is van grote betekenis geweest en heeft veel invloed op mij gehad. Ik twijfelde niet meer en wist heel zeker wat ik de rest van mijn leven wilde doen: beeldhouwen. Na terugkomst verkocht ik mijn huis en huurde ik een atelier.
Sindsdien beeldhouw ik bijna iedere dag. Van Gedion heb ik geleerd, dat het volledig scheppen van beelden tijd nodig heeft. Je bent als het ware in gesprek met de steen.
Ik begon met hout en werk inmiddels ook met Portugees marmer. In ieder stuk steen zit iets verborgen wat zichtbaar gemaakt kan worden. Zonder voorbedachte uitkomst krijgen beleving en gevoel de ruimte om een bepaalde vorm aan te nemen.
Door te beeldhouwen op deze intuïtieve manier krijgt de kracht van beweging alle aandacht.
Gezicht expressies zeggen mij namelijk niet zo veel. Onder een glimlach kan van alles schuilgaan. De houding en beweging van mensen hebben iets puurs.
Door van daaruit te kijken, ontstaat er een ander perspectief. Waar een gezicht al snel veel aandacht trekt, is er nu alle ruimte om een houding of beweging te volgen.
De beelden van hout hebben mooie, doorleefde vormen door het proces van aantasting en vergaan. De natuur is de beste kunstenaar!
Deze beelden zijn abstract. Door te begrenzen ‘vangt’ Karen een bepaalde beweging met of in een beeld. Het abstracte werk is gebaseerd op natuurelementen zoals licht en water.
www.atelierkarenandre.nl
In 1997 beeldhouwde ik voor het eerst in steen. Bij de World Art Foundation volgde ik een workshop. Een verborgen stuk creativiteit werd wakkergeschud. Het beeld wat ik toen uit die steen haalde, was het startsein voor een radicale ommezwaai…
Na 15 jaar zei ik mijn leven als psychiatrisch verpleegkundige gedag en kocht ik een ticket naar Zimbabwe.
Daar leefde en werkte Gedion Nyanhongo. Zowel de sculpturen als de manier van werken van deze man waren een inspiratiebron voor mij en ik kreeg de kans om 3 maanden met hem samen te werken.
Deze periode is van grote betekenis geweest en heeft veel invloed op mij gehad. Ik twijfelde niet meer en wist heel zeker wat ik de rest van mijn leven wilde doen: beeldhouwen. Na terugkomst verkocht ik mijn huis en huurde ik een atelier.
Sindsdien beeldhouw ik bijna iedere dag. Van Gedion heb ik geleerd, dat het volledig scheppen van beelden tijd nodig heeft. Je bent als het ware in gesprek met de steen.
Ik begon met hout en werk inmiddels ook met Portugees marmer. In ieder stuk steen zit iets verborgen wat zichtbaar gemaakt kan worden. Zonder voorbedachte uitkomst krijgen beleving en gevoel de ruimte om een bepaalde vorm aan te nemen.
Door te beeldhouwen op deze intuïtieve manier krijgt de kracht van beweging alle aandacht.
Gezicht expressies zeggen mij namelijk niet zo veel. Onder een glimlach kan van alles schuilgaan. De houding en beweging van mensen hebben iets puurs.
Door van daaruit te kijken, ontstaat er een ander perspectief. Waar een gezicht al snel veel aandacht trekt, is er nu alle ruimte om een houding of beweging te volgen.
De beelden van hout hebben mooie, doorleefde vormen door het proces van aantasting en vergaan. De natuur is de beste kunstenaar!
Deze beelden zijn abstract. Door te begrenzen ‘vangt’ Karen een bepaalde beweging met of in een beeld. Het abstracte werk is gebaseerd op natuurelementen zoals licht en water.
www.atelierkarenandre.nl